Mormon Lifestyle

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av C - 10 januari 2011 11:20

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga lär att ett avfall ägde rum från den ursprungliga kyrka som Kristus och hans apostlar upprättade, dvs människor vände sig bort från sanningen och den ursprungliga läran förvrängdes, trots allt som många troende utförde i rättfärdighet. 


Kristi apostlar profeterade om att kyrkan som Kristus grundade skulle försvinna från jorden (2 Tess 2:8) och att han skulle återställa sin kyrka före sin andra ankomst (Apg 3:19-21).


Efter sin himmelsfärd fortsatte Jesus Kristus att uppenbara för sina apostlar hur de skulle leda hans kyrka men till slut försvann Kristi myndighet, rätten att leda kyrkan i hans namn, tillsammans med många av de sanningar och bud som hörde till kyrkan som Kristus hade grundat.


År 1820 började Jesus Kristus återställa sin kyrka genom profeten Joseph Smith. Från en blygsam start har kyrkan vuxit och blivit en världsomfattande organisation med över 13 miljoner medlemmar.

Av C - 10 januari 2011 11:08

Den viktigaste gudstjänsten för den enskilde och familjen är sakramentsmötet som hålls varje vecka. Det hålls på söndagen i ett kapell och varar i ungefär 70 minuter. Besökare är välkomna. Varje sakramentsmöte är en familjegudstjänst där barnen är med. Gudstjänsten består av följande delar:


  • Psalmer: Alla närvarande i församlingen deltar i psalmerna.
  • Böner: Uppsänds av lokala medlemmar i kyrkan.
  • Sakramentet, bröd och vatten delas ut till de församlade.
  • Talare: Två eller tre ombedda personer talar om ämnen i evangeliet och grundar sitt tal på skrifterna.
  • Ingen kollekt samlas in under gudstjänsterna eller kyrkans möten.

Besökare är även mycket välkomna till de övriga mötena som sker innan eller efter sakramentsmötet.


  • Söndagsskolans klasser täcker alla åldrar från 12 år och uppåt.
  • Primärföreningen består av åldersbestämda klasser för barn mellan 3 och 11 år.
  • Det finns även en barntillsynsklass för barn mellan 18 månader och 3 år.
  • Unga kvinnors organisation erbjuder klasser för 12 till 17 år.
  • Vuxna kvinnor 18 år och uppåt träffas i Hjälpföreningen.
  • Prästadömsmötena består av åldersbestämda klasser för pojkar från 12 år och uppåt samt för vuxna män.

Söndagens möten följer vanligtvis dessa tider och mönster men lokala avikelser kan förekomma i församlingarna:
 11:00-12:10 Sakramentsmöte, vår Gudstjänst
 12:20-13:00 Söndagsskola för 12 år och uppåt
 12:20-14:00 Primär för barn under 12 år
 13:10-14:00 Hjälpföreningen, alla kvinnor 18 år och uppåt
 13:10-14:00 Unga kvinnor 12 till 18 år
 13:10-14:00 Prästadömsmöte alla män 12 år och uppåt

Om sakramentsmötet är sist blir det omvänt:
 11:00-12:40 Primär för barn under 12 år
 11:00-11:50 Hjälpföreningen, alla kvinnor 18 år och uppåt
 11:00-11:50 Unga kvinnor 12 till 18 år
 11:00-11:50 Prästadömsmöte alla män 12 år och uppåt
 12:00-12:40 Söndagsskola för 12 år och uppåt
 12:50-14:00 Sakramentsmöte, vår Gudstjänst

Start tiden för det första mötet i en församling kan variera från 10:00 till 14:00.


Klädsel
De som kommer till kyrkan har oftast på sig "söndagskläder". Det innebär att männen bär kostym (eller finbyxor med kavaj och skjorta) och slips och att kvinnorna klär sig i kjol eller klänning. Även barn har på sig söndagskläder.

Av C - 28 december 2010 11:29


Av C - 25 november 2010 08:59

Idag är det thanksgiving i USA. Vi har ju inget sånt här i Sverige, undra varför? Är vi mindre tacksamma för saker här eller? Okej att det är mycket maten det handlar om men det är ju inte bara det, det är familjen, vänner och gemenskapen och framför allt att vara tacksam! Jag tycker det är en ganska bra idé att ha en dag då man är speciellt tacksam för saker och ting. För tänk efter nu när var du verkligen riktigt tacksam för någonting? Berättar du det då?

Ja vi brukar ju ta efter USA med det mesta så det kommer väl snart hit också.


Annars så är allt lite upp och ner i mitt liv just nu. Försöker att hitta någon rätsida på det hela och börja om på nytt. Som det ser ut nu så blir det förmodligen en flytt. Ska försöka hitta ett jobb och får jag det så packar jag och Emma och flyttar till Göteborg. Det är ju bara ca 1 timma hemifrån så jag tror nog att vi överlever det.


Jag tänkte dela med mig vad jag är tacksam för. Det är det bästa i mitt liv!


Emma

Vänner

Familjen

Kyrkan

Missionärerna

Av C - 20 november 2010 10:46

1. Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans son Jesus Kristus och på den Helige Anden.

2. Vi tror att människor kommer att straffas för sina egna synder och inte för Adams överträdelse.

3. Vi tror att hela människosläktet kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar.

4. Vi tror att evangeliets första grundsatser och förordningar är: 1 Tro på Herren Jesus Kristus 2 Omvändelse 3 Dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse 4 Handpåläggning för den Helige Andens gåva.

5. Vi tror att en man för att predika evangeliet och betjäna i dess förordningar måste kallas av Gud genom profetia och genom handpåläggning av den som har myndighet.

6. Vi tror på samma organisation som fanns i den ursprungliga kyrkan, nämligen apostlar, profeter, herdar, lärare, evangilister och så vidare.

7. Vi tror på tungomålets, profetians, uppenbarelsens, synernas, helbrägdagörelsens, tungomålsuttydningen gåva och så vidare

8. Vi tror att Bibeln är Guds ord i den mån den är rätt översatt. Vi tror även att Mormons bok är Guds ord.

9. Vi tror att allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar, och vi tror att han ännu kommer att uppenbara mänga stora viktiga ting angående sitt rike.

10. Vi tror på Israels bokstavliga insamling och på de tio stammarnas återställelse, att Sion (Nya Jerusalem) kommer att grundläggas på det amerikanska fastlandet, att Kristus personligen kommer att regera på jorden samt att jorden kommer att förnyas och få sin paradisiska härlighet.

11. Vi gör anspråk på förmånen att tillbe Gud den Allsmäktige i enlighet med vårt eget samvetes maningar och erkänner alla människors rätt till samma förmån, att tillbe hur, var eller vad de vill.

12. Vi tror på att underordna oss kungar, presidenter, styresmän och överhetspersoner samt att lyda, ära och upprätthålla lagen.

13. Vi tror på att vara ärliga, sanna, kyska, välvilliga och dygdiga och att göra gott mot alla människor, ja vi kan verkligen säga att vi följer Paulus uppmaning: Vi tror på allting, vi hoppas allting, vi har uthärdat mycket och hoppas kunna uthärda allting. Finns det något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt, så söker vi efter detta.


Av C - 11 november 2010 09:30

Familjen har en central roll i Guds plan för sina barns eviga bestämmelse. Aposteln Paulus förkunnade att "i Herren är det så att kvinnan inte är till utan mannen eller mannen utan kvinnan". (1 Korintierbrevet 11:11) Gud har också befallt att mannen och kvinnan inom äktenskapet ska föröka sig och uppfylla jorden (1 Mosebok 1:28), med andra ord att de ska få barn och bilda familj.

Grundat på denna trossats har Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga byggt upp och utvecklat omfattande program och åtgärder för att främja äktenskapet och familjen. Trots alla skillnader i kultur och samhälle har Jesu Kristi Kyrka lyckats framhålla familjens vikt över hela världen och lyfta fram den i centrum, så att kyrkans medlemmars liv genomsyras av insikten att äktenskapet och familjen inte upphör vid döden - att de är eviga.

Familjen utgör sålunda ramen för större delen av vår personliga utveckling. Kärleken råder där, man hjälper, undervisar och lär av varandra. Man delar glädje och sorg. Familjen kan vara en stor utmaning för oss, men den kan också skänka oss några av de lyckligaste stunderna i vårt liv.

Som med allt annat av värde kräver familjerelationer tid och ansträngning.

Genom olika praktiska program och åtgärder stöder och kompletterar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga medlemmarnas strävan efter ett gott äktenskap och ett lyckligt familjeliv.

Familjens hemafton: Sedan början av 1900-talet har Jesu Kristi Kyrka rekommenderat sina medlemmar att vika en kväll i veckan - helst måndagen - till familjen. Denna kväll kan till exempel användas till religiösa studier, gemensamma aktiviteter, familjespel, planering av aktiviteter, samordning av kalendrar och en gemensam måltid. Barnen är från tidig ålder med och deltar i aktiviteterna. Under dessa kvällar undervisar man om värderingar som är viktiga för familjen.

Familjeråd: Kyrkan råder familjerna att hålla familjeråd. Det är ett ytterst effektivt sätt för föräldrar och barn att kommunicera med varandra och det förbättrar familjelivet och den ömsesidiga förståelsen.

Hem- och besöksundervisning: Månatliga besök till alla familjer i kyrkan görs av män (hemlärare som även vakar över hela familjen) och kvinnor (besökslärare som stöttar kvinnan i hemmet som oftast går ut två och två.

Söndagens möten: Ämnen som behandlar äktenskap och familj tas upp och diskuteras i Söndagsskolan, vid männens möte (Prästadömsmötet), kvinnornas möte (Hjälpföreningen) och i barnens och ungdomarnas klasser (Primärföreningen, Unga män, Unga kvinnor).

Brasaftnar: Diskussionsgrupper där yrkeskunniga ibland deltar, som behandlar specifika ämnen om familj och äktenskap.



Ovido - Quiz & Flashcards