Mormon Lifestyle

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Questions & Answers

Av C - 14 november 2011 14:37

Jag fick några frågor från en läsare och eftersom det blev några frågor bestämde jag mig för att svara på dom i ett inlägg istället. So here we go.... :)


Hur kommer det sig att du kom i kontakt med mormonkyrkan och varför just den kyrkan och inte ex pingstkyrkan, missionskyrkan, svenska kyrkan etc?

Jag har alltid tyckt att det varit intressant med olika religioner och församlingar. Jag fick kontakt med Jehovas Vittnen och var alltid intresserad av att lära mig av vad dom trodde på. Jag blev inbjuden flera ggr till baptistkyrkan och gjorde några besök där, men vart jag än vände mig och hur intressant allt var dom hade att säga så föll det aldrig på plats, eller jag vet inte hur jag ska förklara det.

En dag förra året fick jag besök av några missionärer från JKK och självklart bjöd jag in dom (eftersom att jag är så nyfiken) Dom började berätta om Mormons bok och jag fick även en bok av dom som dom ville att jag skulle läsa, och dom här besöken fortsatte och jag ville bara veta mer och mer. När dom en dag bad mig att be och fråga om Mormons bok var sann så gjorde jag det och efter det så var mitt beslut taget. Där föll allt på plats och jag hade hittat vad jag letat efter, utan att ens veta att jag letade efter något.


Hur har ditt liv förändrats?

Oj, jaa du... JAG har förändrats enormt mycket iaf. Att tålamod är en dygd är något jag tagit till mig enormt mycket av, kanske inte när det gäller mig själv men när det gäller andra människor. Jag var en ganska aggressiv människa innan och det vill jag inte påstå att jag är längre. Kyrkan har blivit en väldigt viktig del i mitt liv och medlemmarna som en extra familj och jag skulle aldrig vilja vara utan den eller dom.


Hur reagerade dina vänner och familj?

Dom flesta har reagerat väldigt bra tycker jag. Dom närmsta vännerna pratade jag mycket med i början så dom hade ju all info om vad jag "gav mig in på" och det blev liksom en deal mellan oss att så länge jag mår bra och inte försöker att pressa på dom någonting om kyrkan så var det okej, och det skulle jag aldrig göra heller. Om någon är intresserad så ställer dom frågor och då svarar jag.


Hur reagerade din dotter?

Faktiskt väldigt bra. Hon var med mig i kyrkan några ggr innan jag döptes och blev medlem så det kom ju inte direkt som en chock. Allt är väl konstigt i början, det var det ju även för mig med. Så mycket nytt som kom in i våra liv men efter ett tag så förstår man mer och mer och det blir som en vardag.


Är hon också troende?

Nej det är hon inte. Hon älskar däremot att umgås med missionärerna och har gärna lektioner med dom, och hon följer även med till kyrkan ibland, men allt är på hennes eget bevåg.


Var du någon gång rädd för hur de skulle reagera?

Nepp, aldrig! Jag tänkte såhär att nu kan jag äntligen få veta vilka som är mina riktiga vänner och resten kommer automatiskt att rensas bort. Det var mer en lättnad faktiskt. 


Jag hoppas att mina svar kunde hjälpa dig eller ge dig någon mer klarhet. Har du några mer frågor så är du välkommen att ställa dom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 10 september 2011 20:40

Av C - 10 september 2011 20:34

Av C - 10 september 2011 20:32

Av C - 10 september 2011 20:25

Skapa flashcards