Mormon Lifestyle

Inlägg publicerade under kategorin Mormons (LDS)

Av C - 10 februari 2011 12:29


Av C - 10 februari 2011 12:18


Av C - 3 december 2010 09:00

Tänkte förklara lite varför mormoner inte använder korset på samma sätt som andra kristna gör. Detta är ett tal av Elder Marvin J. Ashton som jag tycker förklarar det bra.


Many nonmembers who visit our chapels wonder why we don’t have crosses on our buildings of worship. They ask, “Why aren’t your chapels built in the shape of a cross?” and “Why don’t you encourage your people to wear and display crosses?” Even some members wonder about the Church’s policy toward crosses. We may find part of the answer to these questions in Matthew 16:24–25, where we read, “Then said Jesus unto his disciples, If any man will come after me, let him deny himself, and take up his cross, and follow me.

“For whosoever will save his life shall lose it: and whosoever will lose his life for my sake shall find it.”


Over the centuries, in the minds of millions of people, the cross has been recognized as a symbol of Christianity. But rather than displaying the cross, we prefer to try carrying our crosses.


The Lord’s message to us is “Take up your cross.” Take yourself the way you are, and lift yourself in the direction of the better. Regardless of where you have been, what you have done, or what you haven’t done, trust God. Believe in him. Worship him as you carry your cross with dignity and determination.


As we read in Matthew, we save our lives by losing them for the Lord’s sake. As we lose ourselves, we will find God. That is his promise, and I declare that it is true.


But what kind of cross do we each bear? what is its shape, weight, size, or dimension? The crosses we may carry are many: the cross of loneliness, the cross of physical limitations—loss of a leg, an arm, hearing, seeing, or mobility. These are obvious crosses. We see people with these crosses, and we admire their strength in carrying them with dignity. Poor health can be a cross, as can transgression, success, temptation, beauty, fame, or wealth. Financial burdens can be a cross. So can criticism or peer rejection.


Vi kritiserar inte andra kristna som väljer att visa sin tro genom att bära ett kors runt halsen, men jag själv skulle vilja förklara det såhär om din far blir skjuten med en pistol inte hänger du väl upp den på väggen som en helig symbol för att minnas honom?

Sen vet vi att Jesus lever och då behöver vi inte ha en symbol som representerar hans död. Och det är väl inte en symbol som gör dig till en bra kristen?


President Hinckley said "He told us what that symbol should be when he said, ‘If ye love me, keep my commandments’ (John 14:15) och det är väl ändå det som är det viktigaste?

Av C - 9 november 2010 10:00

Mormoner följer de tio budorden, visdomsordet, kyskhetslagen, helgar sabbatsdagen, tiondelagen och fastelagen detta betyder då i tur och ordning.


De 10 budorden: Gud uppenbarade detta för Mose till vägledning för sitt folk.

* Du skall inte ha andra Gudar vid sidan av mig. (2 Mos 20:3)

* Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild. (2 Mos 20:4)

* Du skall inte missbruka Herren, din Guds, namn. (2 Mos 20:7)

* Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den. (2 Mos 20:8)

* Hedra din far och din mor. (2 Mos 20:12)

* Du skall inte mörda. (2 Mos 20:13)

* Du skall inte begå äktenskapsbrott. (2 Mos 20:14)

* Du skall inte stjäla. (2 Mos 20:15)

* Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (2 Mos 20:16)

* Du skall inte ha begär. (2 Mos 20:17)


Visdomsordet: Herren uppenbarade för Joseph Smith en hälsolag som kallas visdomsordet. Denna lag lär oss om vilken mat och vilka ämnen vi bör och inte bör inta för att bibehålla kroppens hälsa och hålla oss fria från onda inflytanden. Herren lovar att han ska välsigna oss med hälsa, styrka och skydd mot det onda och att vi ska bli mer mottagliga för andliga sanningar.

Våran kropp är helig och vi bör ta hand om den med respekt och vördnad. Visdomsordet lär oss att vi ska äta hälsosam mat och även att vi ska undvika skadliga ämnen så som alkohol, tobak, kaffe, te och även skadliga droger.


Kyskhetslagen: Kyskhet betyder att strikt avhålla sig från sexuella relationer före äktenskapet och fullständig trohet och lojalitet till ens maka/make efter vigseln.  Kyskhet kräver även trofasthet i tanke och handling. De som följer kyskhetslagen får den styrka som kommer av självkontroll och de som följer kan mera fullständigt njuta av den Helige Andens inflytande i sitt liv. Den som bryter denna lag kommer att uppleva en känsla av skam och skuld som varar länge och som tynger deras liv.


Helga sabbatsdagen: Vårt uppträdande på sabbatsdagen återspeglar vår beslutsamhet att hedra och dyrka Gud. Genom att helga sabbatsdagen visar vi Gud att vi är villiga att hålla våra förbund. Varje saddatsdag kommer vi till Herrens hus för att dyrka honom och när vi är där tar vi del av sakramentet för att minnas Jesus Kristus och hans försoning, vi förnyar även våra förbund och visar att vi är villiga att omvända oss från våra synder och misstag. När ett samhälle eller en nation bryr sig mindre och mindre om vad det gör på söndagen, så urartar dess religösa liv och alla områden i livet påverkas negativt. Välsignelserna med att helga sabbatsdagen går förlorade. Mormoner avstår från inköp eller delta i andra kommersiella och idrottsliga aktiviteter och gör inget som vanhelgar sabbatsdagen.


Tiondelagen: Tionde innebär en tiondel och Herren har befallt oss att ge en tiondel av vår inkomst så att vi ska bli välsignade. Tiondelagen är en gammal lag som Profeten Abraham levde efter då han betalade tionde på allt han ägde. För dom som betalar tionde lovar Herren att "öppna himlens fönster och låta välsignelser strömma ut över er i rikt mått" (Mal 3:10) Dessa välsignelser kan vara timliga eller andliga. Tiondelagen ger oss möjlighet att hjälpa till att bygga upp riket så som kyrkans verksamheter, bygga upp och underhålla tempel och möteshus, föra ut evangeliet i världen, utföra tempeltjänst och släktforskning m.m De som inte betalar tionde stjäl från Gud. (Mal 3:8)



Fastelagen: Att fasta innebär att avstå från mat och dryck under bestämd tid. Vanligtvis avsätts första söndagen i varje månad till att vara en särskild dag för fasta under två på varandra följande måltider till bön och till att bära vittnesbörd, då fasta och bön hör ihop. När vi fastar och ber med tro är vi mer mottagliga för att ta emot svar på våra böner och välsignelser från Herren. Vi bör fasta och be för särskilda ändamål. Fastan är privat och andlig och man bör inte dra uppmärksamhet till fastan. När vi fastar donerar vi pengar till kyrkan, dessa används till att ta hand om fattiga och behövande och vi kallar detta fasteoffer och vi ger minst den summa pengar som vi sparar genom att fasta under två måltider.


Både tionde och offergåvor ges frivilligt och privat.

Av C - 9 november 2010 08:15

Förra inlägget var väldigt långt men tar man sig verkligen tid att läsa det kommer man in i en spännande värld och får reda på hur det gick till med allting. Jag funderade på att korta ner det men sen så visste jag inte vad jag skulle plocka bort och kom fram till att hela historien om Joseph Smith är viktig. Så jag säger ta er tid att läsa det för det är verkligen intressant.


Jag tänkte försöka förklara lite om mormoner. För det första så är vi självklart kristna, det finns dom som kallar mormoner icke kristna men det stämmer inte. Vi tror på Gud och Jesus Kristus, vi har bibeln men vi har även mormons bok. Vi försöker alla leva så Kristuslikt vi bara kan, renligt och syndfritt och om det inte är att vara kristen så vet jag inte vad kristen är?


Skillnaderna är att andra kristna tror på treenigheten, vilket betyder att dom tror att Gud Fadern, Jesus Kristus och Den Helige Anden är en och samma person. Vi vet att Joseph Smith när han fick sin uppenbarelse såg både Gud och Kristus som två olika personer, vi vet också att dom har kroppar som våra.


" Jag såg en ljuspelare mer strålande än solen alldeles över mitt huvud, och den sänkte sig gradvis, tills den vilade på mig. När ljuset vilade på mig såg jag två personer vilkas glans och härlighet trotsa all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig, nämnde mig vid namn och sa pekande på den andre: Denne är min älskade son. Hör honom! "


Vi har även prästadömet som jag skrivit om innan och som är väldigt viktigt för att kunna utföra dop m.m så gäller det att man har rätt auktoritet.


Vi har även helheten av läran, mormons bok som förstärker och förklarar bibeln. Bibeln har mycket som lämnas öppet som man inte får svar på och då är det bra att ha Mormons Bok som förklarar hur sanningarna. Mormons bok är som "the book of answers"  


Eller så kan jag säga som Joseph Smith när han fick frågan vad är skillanden mellan er kyrka och andra kristna kyrkor - Den Helige Anden



Av C - 22 oktober 2010 10:59

Kanske en förklaring om vilka mormonerna egentligen är och vad dom tror på kanske vore på sin plats. Okej så vi tar det från början. Vi tror att vi alla har levt med våran Himmelske Fader innan vi kom till Jorden och nu är vi här för att lära oss och utvecklas, mer än vi kunde göra om vi hade varit kvar hos våran Himmelske Fader. Vi tror att Gud sände sin son Jesus, för att frälsa världen från våra synder och lära oss hur vi kunde återvända till honom. Hur gör man då detta?


1. Tro på Jesus Kristus. Tro på att han är Guds enfödde son och världens frälsare. Vi visar vår tro genom att lyda honom och följa hans bud. Vi vet att han har makt att hålla sina löften och när vi tror på Kristus accepterar vi och tillämpar hans försoning och hans lärdomar. Vi inser att vi inte kan återvända till våran Himmelske Fader endast genom att förlita oss på hans sons barmhärtighet och nåd. 


2. Omvändelse. Vår tro på Kristus och vår kärlek till honom leder oss till omvändelse, eller en förändring av tankar och uppträdande som inte är i harmoni med hans vilja. När vi omvänder oss känner vi sorg efter Guds sinne, därefter slutar vi att göra det som är fel och fortsätter att göra det som är rätt. När vi omvänder oss erkänner vi våra synder och känner ånger, eller sorg efter Guds vilja. Vi bekänner våra synder för Gud och ber om förlåtelse.


3. Dopet. I dopet förbinder vi oss att ta på oss Jesu Kristi namn, och alltid minnas honom och hålla hans bud. När vi håller vår del av förbundet lovar Gud att vi ska ha den Helige Andens närvaro, våra synders förlåtelse och bli pånyttfödda. Jesus lärde att vi måste döpas genom nedsänkning för att få våra synders förlåtelse. Dopet är en nödvändig frälsande förordning, ingen kan inträda i Guds rike utan att bli döpt. Dop genom nedsäkning är en symbol för Frälsarens död, begravning och uppståndelse. Dessa förordningar utförs av män som har prästadömets myndighet.


4. Den Helige Andens Gåva. Jesus lärde att vi måste döpas av vatten och ande. Dopet i vatten måste åtföljas av dop av Anden för att vara fullständigt. Endast när vi tar emot dopet och den Helige Andens gåva kan vi får förlåtelse för våra synder och bli fullständigt andligt pånyttfödda. När en person blivit döpt i vatten så lägger en eller flera bemyndigade prästadömsbärare sina händer på personens huvud och konfirmerar denne som medlem av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, därefter ges den Helige Andens gåva.


5. Hålla ut till slutet. Okej nu kommer det svåra. Att tro på Gud och Jesus det gör vi ju och att döpas och konfirmeras är ju inge vidare svårt, men hur håller man ut till slutet? Vi gör detta genom att ständigt utöva tro på Jesus Kristus, omvända oss, fatta beslut och följa Anden. I dopets förordning lovar vi vår Himmelske Fader att vi ska lyda hans bud under resten av våra liv. Om vi inte klarar av det måste vi omvända oss för att behålla förbundets välsignelser. Vi lovar att utföra goda gärningar, tjäna andra och följa i Frälsarens spår.

Ovido - Quiz & Flashcards